In den Wochen nach den Herbstferien stellten sich viele SchülerInnen der besonderen Herausforderung, die das Unterrichtsprojekt FLipiK mit sich bringt.
FLipiK – freies Lernen innovativ/individuell, personenorientiert – in der Keimgasse ist ein eigens kreiertes schulinternes Unterrichtsprojekt aus dem Bereich der Begabungsförderung.
In dieser zweiwöchigen Phase wurde den teilnehmenden Schüler*innen die Möglichkeit geboten, eigenverantwortlich, im eigenen Tempo, den eigenen Interessen entsprechend, Wissen in den einzelnen Unterrichtsfächern zu erarbeiten und zu vertiefen. Auch das Arbeiten im Team bzw. in der Gruppe sollte nicht zu kurz kommen.
Der Regel-Unterricht wurde in diesen besonderen Wochen aufgehoben, um ein Lernen nach freier Zeiteinteilung zu ermöglichen. Die Arbeitsaufträge wurden hierfür eigens von den Klassenlehrer*innen erstellt und an diese Lernform angepasst.
Während FLipiK sollen die Schüler*innen wertvolle Arbeitstechniken für ihre weitere Schullaufbahn lernen. Lernmanagement umfasst Faktoren wie Zeiteinteilung, Selbstorganisation, bewusstes Wählen von Lerntechniken und -partnern. Natürlich durfte auch die Reflexion dieser Arbeit mit Hilfe einer Evaluation nicht fehlen.
Das selbstständige Erarbeiten der Lerninhalte hat den Schüler*innen sichtlich auch Spaß gemacht und da man sich Dinge ja besonders gut merkt, wenn man sie mit Freude lernt, war diese Phase sicher auch gewinnbringend für den Lernerfolg.
Text: Mag. Dagmar Wurzer im Namen des Organisationsteams: Mag. Silke Lintner, Mag. Eva Steiner, Mag. Sylvia Wagendorfer, Mag. Andrea Wagner
Fotos: Silke Lintner, Eva Steiner, Dagmar Wurzer
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie | Dauer | Beschreibung |
---|---|---|
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie | Dauer | Beschreibung |
---|---|---|
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.